Wat doe je als mensen op broodnodige hulp moeten wachten doordat jij je vacatures niet goed ingevuld krijgt? Cordaan Thuisdiensten, de grootste organisatie in Amsterdam voor ondersteuning in het huishouden, ging de strijd met de krappe arbeidsmarkt aan. Nieuwkomers krijgen een kans op de arbeidsmarkt. Dat vraagt wat van Cordaan Thuisdiensten, maar levert vooral veel op. “Ik kan het elke werkgever in Nederland aanraden”.
Natasja van Dijk, regiomanager bij Cordaan Thuisdiensten met zo’n 700 medewerkers, is enorm enthousiast over de nieuwe aanpak. “Het wordt voor ons steeds moeilijker om mensen te vinden. Er komen meer hoogopgeleiden naar Amsterdam en die willen ‘ons’ werk niet doen. We kregen vacatures niet ingevuld en daardoor moeten Amsterdammers almaar langer wachten tot ondersteuning in de huishouding krijgen.
Hulp van NLwerktaanwerk
Eerder al probeerde Natasja andere wervingskanalen, zoals open hiring, nieuwe medewerkers vinden via het WerkgeversServicepunt en een samenwerking met het werkbegeleidingsbedrijf. Dat leverde allemaal niet voldoende resultaat. Uiteindelijk kwam Natasja in contact met Ellen Kok van NLwerktaanwerk. Ellen is gespecialiseerd in nieuwkomers zoals asielzoekers, statushouders en Oekraïners op de arbeidsmarkt. Natasja en Ellen gingen in gesprek. “We bespraken onze ideeën, leerden veel van Ellen en kwamen al snel tot een doordacht plan.” Cordaan Thuisdiensten introduceerde een buddysysteem: een ervaren medewerker neemt een nieuwkomer mee in het werk en laat deze op basis van functioneren steeds meer los.
Door elke twee weken met Ellen van NLwerktaanwerk te sparren, verloopt de pilot vanaf het begin succesvol. “Het is vooral erg nieuw allemaal”, zegt Natasja. “Maar Ellen heeft ons in contact gebracht met andere organisaties die met nieuwkomers werken, daar hebben we veel van geleerd.” Bovendien helpt Ellen met praktische zaken, zoals de introductie van een praatplaat om de woordenschat van nieuwkomers te vergroten.
Pilot in de praktijk
Voor de pilot werkt Cordaan samen met FutureWork, een detacheringsbureau voor nieuwkomers. “Superfijn, want zij nemen het regelwerk uit handen”, zegt Natasja. “Daardoor kunnen wij focussen op de nieuwkomers, de buddy’s en onze klanten”. Cordaan Thuisdiensten begon bewust klein met een pilot, om te zorgen dat het proces eerst goed staat voor Cordaan Thuisdiensten opschaalt.
Via FutureWork kwamen vijf nieuwkomers in beeld van wie er drie gelijk aan het werk konden. Voor de andere twee moest eerst nog papierwerk worden geregeld. Samen met buddy’s werkten de eerste drie kandidaten gelijk mee bij de vaste klanten van de buddy. De buddy’s moeten het geduld hebben hun vakkennis over te brengen en bereid zijn dingen uit handen te geven. Tegelijkertijd biedt het werken met nieuwkomers hen verlichting van het werk.
Al na een paar weken konden twee Oekraïense dames zelfstandig aan de slag. “Het systeem werkte gelijk fijn”, zegt Natasja. “De dames beheersen de taal nog niet volledig, maar wel goed genoeg om met klanten te communiceren. Want hulp bij de huishouding is meer dan schoonmaken – wat ze overigens top doen. Het sociale aspect is heel belangrijk in dit werk, daarvoor is voldoende taalvaardigheid cruciaal.”
De derde nieuwkomer, een jonge statushouder, had uiteindelijk vijf weken nodig voor hij zelfstandig aan het werk kon. “Nog steeds snel inderdaad”, beaamt Natasja. “Hij is verlegen en beheerst de taal nog onvoldoende. Maar onze klanten zijn geweldig, zij zijn heel behulpzaam. We hebben uitgelegd dat hun nieuwe huishoudelijke hulp de taal nog aan het leren is. Wij geven hem een kans het vak én de taal te leren. Dat begrijpen onze klanten gelukkig goed.”
Geduld en vertrouwen
Doordat FutureWork kandidaten zoekt en selecteert, kan Natasja in een kennismakingsgesprek de tijd nemen vertrouwen op te bouwen. Bovendien vertelt ze het eerlijke verhaal. “We zijn het proces nog aan het finetunen. Dat vraagt van alle partijen geduld en vertrouwen.” Dat is gelijk haar belangrijkste tip voor werkgevers die met nieuwkomers samen willen werken. “Wees geduldig. Je moet mensen met een andere achtergrond soms meer aan de hand nemen dan je misschien gewend bent. Neem de tijd voor onboarding en houd ook daarna vinger aan de pols”, legt ze uit.
Uitdagingen
De grootste uitdaging ligt volgens Natasja op cultureel vlak. “Onze vaste medewerkers zijn gewend grenzen aan te geven. Dat vinden de nieuwkomers lastiger, zeker bij ouderen voor wie zij van nature een groot respect hebben. Toch moeten zij soms uitleggen dat klanten bepaalde taken zelf uit moeten voeren. Dat blijkt voor de nieuwkomers soms lastig.” De buddy’s hebben extra aandacht voor dit onderwerp in de inwerkperiode. Aan hen de taak hun nieuwe collega’s uit te leggen welke grenzen er zijn en hoe die netjes aan te geven.
Daarnaast kost het meer tijd dan verwacht om intern iedereen bij te praten en mee te laten werken. En het was even zoeken wat te doen op dagen dat buddy’s ziek of met vakantie zijn. “We bieden de nieuwkomers voor zulke momenten taalles aan”, zegt Natasja. “Die lessen zijn toegespitst op het werk dus enorm waardevol voor alle partijen.”
Aandacht voor onboarding
Toch spreekt Natasja vooral van een groot succes. “Na zes maanden detachering nemen wij mensen in dienst. Zo ver zijn we nu nog niet, de pilot draait nog maar enkele maanden. Doordat FutureWork de papierwinkel voor haar rekening neemt, kunnen wij echt focussen op het begeleiden van onze nieuwe medewerkers.”
Zou Natasja het werken met nieuwkomers aan andere werkgevers aanraden? “Absoluut”, zegt ze stellig. “Wij vinden het heel belangrijk mensen een kans te kunnen geven. nieuwkomers vinden via het werk een plek in onze maatschappij. En ja, het kost meer tijd deze mensen te vinden en in te werken. Maar na een aantal weken werken, heb je loyale en gemotiveerde medewerkers.”
Tips voor werken met nieuwkomers
Voor werkgevers die worstelen met het invullen van vacatures, heeft Natasja drie tips:
- Begin klein
- Zoek een gespecialiseerd detacheringsbureau
- Investeer in goede buddy’s.