Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland en Stichting Nederland Onderneemt Maatschappelijk!

Schoolorganisaties primair onderwijs

Branche

Onderwijs

 Subbranches: basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs.

Algemene informatie

De branche schoolorganisaties primair onderwijs omvat de schoolorganisaties in het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs. Deze organisaties streven met hun scholen naar het beste onderwijs.

Primair onderwijs is de overkoepelende branche voor het basisonderwijs én het speciaal basisonderwijs (sbo) en valt onder de Wet op Primair Onderwijs (WPO). Speciaal basisonderwijs is voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte die het reguliere onderwijs niet kan bieden. Leerlingen gaan naar het (speciaal) basisonderwijs vanaf vier tot en met twaalf jaar. Daarnaast zijn er scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs, bijvoorbeeld voor kinderen met een visuele beperking of ernstige psychische problemen. Dit onderwijs valt onder de Wet op Expertisecentra (WEC).

Thema's

Thema's

  • Instroom
  • Uitstroom

Bijzonderheden

136.200

fte in de branche in 2022 in Nederland

6.607

schoolorganisaties primair onderwijs in Nederland in 2021

Informatie over de branche:

  • Tussen oktober 2021 en oktober 2022 is de totale personeelsomvang in het primair onderwijs (po) toegenomen van 133,7 duizend naar 136,2 duizend fte. Per saldo kwamen er 2,5 duizend fte bij.
  • In 2023 gaan er 1.480.100 kinderen naar het primair onderwijs.
  • Het totaal aantal scholen in het primair onderwijs is gedaald van 6.607 in 2021 naar 6581 in 2022.
  • In 2022 was de verdeling van schoolorganisaties in de sector als volgt:
    • Openbaar basisonderwijs: 31,1%
    • Rooms-Katholieke scholen: 30,3%
    • Protestants-Christelijke basisscholen: 29,6%
    • Overig/bijzonder onderwijs: 8,9%

Informatie werkenden in de branche:

  • Tussen oktober 2021 en oktober 2022 is de totale personeelsomvang in het primair onderwijs (po) toegenomen van 133,7 duizend naar 136,2 duizend fte. Per saldo kwamen er 2,5 duizend fte bij. Deze toename is kleiner dan het jaar ervoor, toen er 4,9 duizend fte bij kwamen.
  • Het lerarentekort is een urgent en groeiend probleem. De tekorten zijn niet gelijk verdeeld over het land. Over de tekorten aan directiepersoneel en onderwijsondersteunend personeel is minder bekend, maar ook hier zien we signalen voor een krappe arbeidsmarkt. De uitstroom van leraren, bijvoorbeeld naar pensioen, speelt een belangrijke rol.
  • Er is meer interesse in de opleiding tot leraar: de instroom op de pabo is de afgelopen jaren toegenomen. Kozen in 2016 nog zo’n 4.220 studenten voor deze opleiding, in 2020 is dit aantal gestegen tot circa 6.850 studenten, een toename van ruim 62%.
  • ‘Alternatieve’ routes naar het leraarschap winnen aan populariteit: het aantal studenten dat kiest voor een deeltijdopleiding of duale opleiding stijgt aanzienlijk. Ook zien we een forse stijging van het aantal zij-instromers in het beroep.
  • Veel scholen hebben op dit moment grote moeite met het vervullen van hun vacatures. Op korte termijn wordt hier geen verandering in verwacht. Uit prognoses blijkt dat in 2025 een extra tekort wordt verwacht van ruim 1.430 fte aan leraren, bovenop de huidige situatie.
  • In het schooljaar 2019-2020 waren er 11.070 vacatures in het primair onderwijs. Samen zijn deze vacatures goed voor meer dan 7.500 fte. Vooral het aantal vacatures voor onderwijsondersteunend personeel heeft de afgelopen jaren een sterke vlucht genomen. Toch zijn het met name de vacatures voor leraren die door werkgevers als moeilijk vervulbaar worden gezien. Er wordt vooral in het westen van Nederland gezocht naar onderwijspersoneel.
  • Klik hier voor meer informatie.

Beroepeninformatie

Eigenschappen

  • Anderen aansturen
  • Anticiperen
  • Communicatief
  • Creatief
  • Energiek
  • Initiatief nemen
  • Leren en ontwikkelen
  • Overtuigingskracht
  • Plannen en organiseren
  • Resultaatgericht
  • Sociaal
  • Stressbestendig
  • Vakdeskundig werken
  • Zelfstandig

Krapteberoepen

  • Management
  • Trainer/docent

Instroom en opleiding

Als je wil instromen in de sector zijn er een aantal criteria waaraan je moet voldoen. Je hebt minimaal een afgeronde hbo-opleiding nodig, een (tijdelijke) aanstelling bij een school als leraar en je moet de afgelopen twee jaar niet ingeschreven hebben gestaan bij een lerarenopleiding. Stond je in die periode wel als student ingeschreven, maar heb je je diploma behaald? Dan geldt deze voorwaarde niet.

Als zij-instromer in het beroep volg je een tweejarig leer-werktraject op maat. Je volgt de vakken bij de pabo die voor jou relevant zijn en tegelijkertijd werk je als leraar op een basisschool.

Als je zij-instromer in het basisonderwijs wil worden, zijn op de website Scholenopdekaart.nl scholen in jouw buurt te vinden. En op de website Meesterbaan.nl staan alle onderwijsvacatures van scholen in Nederland.

Werkniveau

Opleidingsniveaus

  • Hbo-niveau
  • Universitair niveau