Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland en Stichting Nederland Onderneemt Maatschappelijk!

Slagerijen

Branche

Retail
Voedingsmiddelenindustrie

Algemene informatie

Onder slagerijen vallen winkels in vlees en vleeswaren, eventueel in combinatie met:
– uitbenen, uitvliezen, kantsnijden, schoonmaken en voor korte tijd conserveren;
– in beperkte mate slachten van levend ingekocht slachtvee;
– het vervaardigen van vleeswaren, -salades en -snacks en dergelijke.

Begin 2011 had Nederland 2270 slagersbedrijven, maar in 2021 waren dit er nog maar 1910. Hier werken 17.000 mensen, waarvan het overgrote gedeelte in winkels. Er zijn ook horecaslagers (zonder winkels). Door de jaren heen blijft het aantal werkzame personen stabiel, de bedrijven worden dus groter. Een uitgebreide arbeidsmarktrapportage van de branche is te raadplegen via Retail data dashboard van Retail Insiders.

Thema's

Thema's

  • Instroom

Bijzonderheden

17.000

mensen werken in deze branche

2585

was de instroomden van personeel in 2020

1.900

ondernemingen in 2022

De slager is belangrijk voor het winkelbeeld, het geeft een omgeving een uniek karakter. De slagerij is van maatschappelijke waarde vanwege het persoonlijke contact; de winkels zijn vaak toonbankbedienend.

De branche innoveert. De laatste jaren verbreedt het assortiment en breidt het assortiment uit. Bijvoorbeeld door het aanbieden van plantaardige producten en vegetarische producten. Naast de winkel wordt nu ook meer ingezet op online aankopen. Het aantal slagersbedrijven blijft redelijk stabiel. Het daalt wel enigszins, maar in relatie tot het totale winkelaanbod daalt het aandeel niet sterker.

Het aantal werkenden in de branche slagerijen is tussen 2012 en 2020 met 1% gedaald. In de periode 2020 – 2025 neemt het aantal werkenden naar verwachting af met 2%. Instroom in deze branche is een belangrijk thema, omdat mensen niet vanzelfsprekend meer voor deze ambacht kiezen.

Bedrijfsopvolging en vergrijzing zijn belangrijke issues in de branche. Instroom is dus belangrijk. Wel is er een daling van VMBO leerlingen, de poule wordt kleiner en dat heeft invloed op de instroom. Er zijn veel initiatieven om hier aan te werken, bijvoorbeeld tijdens de Week van de slager is er extra focus op het enthousiasmeren van jonge mensen. Ook is er een platform ‘werken in de slagerij’ daar is veel informatie te vinden over o.a. opleidingen, vacatures en slagersverhalen. Tevens worden gastlessen georganiseerd op verschillende scholen door Meat your future karavaan. Tenslotte is er een actieve werving op sociale media om zo leerlingen te krijgen, vaak worden leermeesters benut als ambassadeur.

Er is in de branche behoefte aan gekwalificeerd en vakkundig personeel. Het gaat zowel om verkoop als ook om mensen in de productie (ambachtelijke beroepen).

Beroepeninformatie

Eigenschappen

  • Anticiperen
  • Communicatief
  • Creatief
  • Klantgericht werken
  • Nauwkeurig werken
  • Plannen en organiseren
  • Samenwerken en overleggen
  • Sociaal

Krapteberoepen

  • Slager

Instroom en opleiding

In deze branche kun je met alle (opleiding)niveaus instromen. Je kunt zonder startkwalificatie instromen met bijvoorbeeld een werken-leren mbo niveau 1. Met veel doorgroeimogelijkheden.

Instroom en opleidingsmogelijkheden:

Een voorbeeldroute voor instroom

De praktijkopleiding (niveau 1) is te volgen via SVO. Om te gaan werken als slager kan men de opleiding productiemedewerker volgen (mbo 2 niveau), gevolgd door de opleiding winkelslager (niveau 3) en eventueel de opleiding Bedrijfsleider Vers (niveau 4). Deze opleiding is meer gericht op leidinggeven binnen het slagersbedrijf en bereidt voor op ondernemerschap. Daarnaast is er voor de verkoopkant in de slagerij een traject vanaf niveau 2 voor verkoopmedewerker vers.

Kennismaken met het vak om aan de slag te gaan

  • Kijkje in de keuken: De Week van de slager : Een mooie week om mensen te enthousiasmeren voor het vak (met extra focus op jong talent)
  • Vacatures, opleidingen: Het platform ‘werken in de slagerij’ is interessant om informatie te vinden over o.a. opleidingen, vacatures en slagersverhalen.
  • Gastlessen:  Meat your future karavaan organiseert gastlessen op verschillende scholen
  • Social media werving: wordt veel aandacht gevraagd voor het werven van mensen voor deze branche. Leermeesters uit het vak zijn vaak ambassadeur in deze campagnes.

 

Meer cijfers en informatie over de branche zijn te vinden op het Retail data dashboard van Retail Insiders.

Opleidingsniveau

Opleidingsniveaus

  • Geen startkwalificatie
  • Mbo-niveau

Inspiratie

De branche is heel toegankelijk om vanuit een ander beroep in te stromen. Veel mensen met heel andere (beroeps)achtergrond werken nu in de slagersbranche. Dus hier liggen volop kansen, ook als mensen nog geen ervaring hebben met de slagerswereld.

De branche spreekt ook mensen aan met verwante interesse, een voorbeeld is het programma Van jager naar slager.