Tijdens LinkedIn Lunch Talk gaat regioregisseur Pieter Vermeer in gesprek met verschillende experts op hr-gebied. In een half uur bespreken Pieter en zijn gast een actueel onderwerp uit de arbeidsmarkt. In deze editie: retailcoach Jan die meer vertelt over mensen werven zonder standaard vacaturetekst.
Jan is retail coach, ook wel HR coach of bedrijfsleider, en heeft de leiding over een middelgrote Gamma- bouwmarkt in Woerden met 40 medewerkers. Hij runt het bedrijf alsof het zijn eigen onderneming is en weet goed nieuwe medewerkers te vinden, ondanks dat in retail een gemiddeld personeelstekort van 15% heerst. In de bouwmarktbranche zijn op dit moment zo’n 30.000 openstaande vacatures.
Creatieve campagnes
Jan heeft geen moeite personeel te vinden. Hij zet creatieve campagnes in. Daardoor blijken bedrijven gemiddeld 20% sneller nieuw personeel te vinden. In de zoektocht naar een nieuwe manager lanceerde Jan bijvoorbeeld een creatieve billboardcampagne: ‘Wie vervangt manager Jan’? Dat leverde meerdere kandidaten op én het zorgde voor een fenomenale omzetstijging. Zo resulteerde iets wat begon met werving in iets veel groters.
De mens in plaats van het cv
Belangrijk bij het vinden van nieuwe medewerkers op welk niveau dan ook zijn motivatie en karakter. Jan maakte in een eerdere wervingscampagne een flyer met een foto en een eenvoudige tekst. Hij vroeg niet om een motivatiebrief, maar om een leuke bouwmarktanekdote. Mensen die hij uitnodigde sprak hij tijdens een kopje koffie. “En dan wil ik niks over je cv weten”, zegt Jan. “We gaan gewoon koffie drinken bij mijn bedrijf en dan hoor ik veel meer dan je in een cv kunt zien.”
“Daarnaast is de menselijke klik belangrijk, op elk niveau. Ik zoek naar de kracht die iemand heeft, of het nou een vakkenvuller is of een manager. In ieder mens zit een kwaliteit.” Met die insteek zijn ook mensen vanuit een sociale werkvoorziening aan het werk bij zijn bouwmarkt. Jan zorgt bovendien voor balans tussen privé en werk, bijvoorbeeld door mensen om het weekend écht vrij te laten hebben, ondanks drukke zaterdagen en koopzondagen.
Werving en branding
De sleutel tot succesvolle werving wat Jan betreft? Branding. “Ik heb iets neergezet en toegankelijk gemaakt naar de consument. Mensen komen opeens binnen en vragen naar Jan: “Moet ik Jan even vervangen”, zeggen ze dan. De interactie tussen klant en ons als bedrijf is veel groter geworden.” Door de consument op een leuke manier aan te spreken en dat ook nog eens te bedenken met je eigen medewerkers, vergroot je het enthousiasme onder iedereen, vindt Jan. En zijn allerbelangrijkste tip: Durf het gewoon te doen!
Nieuwsgierig naar het hele gesprek? Kijk de HR Lunch Talk terug via ons YouTube-kanaal. Daar vind je alle HR Lunch Talks die Pieter heeft gedaan.