Frenck Hermans van Hermans Schilderwerken is niet bang voor een uitdaging. Vanuit een vaste kantoorbaan begon hij middenin de financiële crisis zijn eigen schildersbedrijf. En nu de krappe arbeidsmarkt soms voor slapeloze nachten zorgt, kijkt hij welke opties er wél zijn om medewerkers te vinden. “Ik laat iemand een halve dag met me meelopen en dan zie ik snel genoeg of ‘het’ erin zit.”
Frenck staat de laatste drie jaar steeds vaker met te weinig handen op een klus. “Alle goede mensen hebben werk”, zegt hij. “Ik merk dat mensen díe reageren op een vacature, vooral geïnteresseerd zijn in het hoogste salaris.” En dat is niet wat Frenck wil, hij zoekt de juiste mentaliteit en de juiste vaardigheden. “Een goede onderhoudsschilder worden gaat niet vanzelf. Maar met de juiste mentaliteit kun je bij ons de beste in je vak worden”, zo zegt hij.
Talent vinden en binden
Om openstaande vacatures toch in te vullen, probeerde Frenck medewerkers te vinden door een hoog salaris te bieden. Dat werkte niet. Via het uitzendbureau dan? “Dat zijn vaak kandidaten die wel willen werken, maar mindere kwaliteit leveren.” Meer wegen om medewerkers te vinden kende Frenck niet.
Tegelijkertijd heeft Frenck al acht jaar naar volle tevredenheid een arbeidsmigrant uit Portugal in dienst. “Die kwam ook via het uitzendbureau. Dat is voor mij de meest logische weg.” De taalbarrière is overkomelijk door Engels te spreken met elkaar. “Paolo is een topper met de juiste mentaliteit, ik heb hem gaandeweg de kneepjes van het vak geleerd.” Een tweede Portugese medewerker heeft het eerste jaar achter de rug en Frenck hoopt dat ook die blijft. “Maar die laatste openstaande vacature invullen, dat wil maar niet lukken.”
Kennismaking met NLwerktaanwerk
Op de mega-expo Maasvallei was NLwerktaanwerk aanwezig met een stand. Frenck: “Ik liet mijn gegevens achter. Niet veel later zat Dimitri hier op de koffie.” Dimitri van der Hoeven is regioregisseur Noord-Oost Brabant en bezoekt in die hoedanigheid werkgevers die problemen hebben met instroom, doorstroom en uitstroom van medewerkers of het anders organiseren van werk.
Dimitri kent alle beschikbare instrumenten en organisaties op de arbeidsmarkt en weet welke aansluiten bij de specifieke situatie van ondernemers. “Ik ga met werkgevers in gesprek. We sparren over problemen die de krappe arbeidsmarkt hen oplevert. Ik wijs vervolgens de weg naar concrete hulp, zoals het werkgeversservicepunt, een kennissessie of een collega-ondernemer met vergelijkbare ervaringen. Mijn kennis en netwerk, besparen werkgevers een hoop tijd en moeite.”
Concrete hulp
Dimitri: “Frenck is een aanpakker, een werkgever die gewoon toppers zoekt die blij worden van schilderen. Hij werkt al succesvol met arbeidsmigranten. Ik heb hem gewezen op het werkgeversservicepunt en de sociale werkvoorziening om nieuw talent te vinden.”
“Het gesprek met Dimitri voelde goed”, zegt Frenck. “Hij gaf suggesties en kanalen waar ik zelf niet bekend mee was. Ik wil alles proberen om goede mensen te vinden en dacht daar al goed mee op weg te zijn. Maar blijkbaar kon ik nog meer doen.”
Het is tekenend voor de situatie op de arbeidsmarkt op dit moment, stelt Dimitri. “Goede vakmensen vinden, is ontzettend lastig. De vijver om uit te vissen is klein en de vraag wordt steeds groter. Tijdens gesprekken met werkgevers als Frenck, vinden we desondanks altijd routes die ondernemers zelf nog niet hadden verkend.”
Focus op vaardigheden
En Frenck zelf? Die gaat vooral lekker door met zijn werk. “Ik sta nu deuren af te lakken. Het cv en de werkervaring van sollicitanten die dit ook willen doen, dat maakt me niet uit. Ik heb zelf ook geen schildersdiploma. Een halve dag met mij mee werken en ik zie wel of iemand het kan. Het gaat om de juiste vaardigheden en de mentaliteit. De rest leren mensen vanzelf.”
Neem contact op
Herken je de problemen waar Frenck tegenaan loopt of wil je meer weten over de kosteloze dienstverlening van NLwerktaanwerk? Neem contact op met een regio- of brancheregisseur bij jou in de buurt voor een vrijblijvende kennismaking. We helpen je graag!