Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland en Stichting Nederland Onderneemt Maatschappelijk!

House of Pilots helpt piloten elders aan het werk met combinatiebanen

Drie maanden voordat Covid-19 het vliegverkeer in Nederland lamlegde kwam de Europese opleider van piloten met een verzoek bij House of Pilots. ‘Hoe kan ik meer piloten opleiden?’, vroeg de directeur van European Pilot Selection & Training (EPST), ‘want ik verwacht op korte termijn een ernstig tekort’. Voordat House of Pilots kon starten met een acceleratiemethode voor ondernemers was de vraag door de pandemie achterhaald. Er ontstond zelfs een overschot aan piloten. “Eén van onze activiteiten is om piloten in heel andere sectoren in te zetten. Dat hielp ons nu om deze problematiek het hoofd te bieden,” aldus Managing Director Caspar Looijaard.

Thuisbasis piloten
House of Pilots is het ‘thuis’ van piloten. Vanaf de droom om te vliegen tot aan het moment van pensioen, begeleidt en ontzorgt House of Pilots piloten bij hun persoonlijke ontwikkeling. “Zo helpen we bijvoorbeeld bij het maken van een Piloot Carrièreplan. Het resultaat is een verbinding met de vaardigheden en competenties die een piloot heeft naast het vliegen. Die vaardigheden en competenties blijken in andere sectoren te worden gewaardeerd,” vertelt Caspar Looijaard. “Vanuit House of Pilots onderzoeken we de mogelijkheden en creëren we nieuwe functies samen met onze Klant-partners.”

Instroom, doorstroom en uitstroom
Met de dienstverlening voor piloten zorgt House of Pilots voor beweging op de arbeidsmarkt. Naast hun piloot zijn, doen de vliegers werkervaring op in andere sectoren. Het inzetten van hun vaardigheden en competenties draagt bij aan het in bredere zin ontwikkelen. Deze activiteiten bieden mogelijkheden voor:

· Extra instroom bij andere werkgevers

· Doorstroom binnen de luchtvaartorganisatie of uitstroom naar een andere organisatie als piloten om welke reden dan ook niet meer kunnen vliegen

Volgens Caspar Looijaard biedt het anders kijken naar werk kansen, met name het aanpassen van het werk op de mensen. “Het komt veel voor dat piloten in de lente en zomer ingezet worden tijdens de piekperiode. In de herfst en winter is het dan rustig. Als je het werk anders organiseert zou een piloot bijvoorbeeld in die dalperiode aan het werk kunnen gaan in de zakelijke dienstverlening.”

Combinatiebanen opzetten
House of Pilots is in de opstartfase wat deze combinatiebanen betreft. “Het 1e jaar hebben we ons vooral gericht op continuïteit van inkomen en werk passend bij de competenties van de piloten,” licht Caspar Looijaard toe. “Daarnaast zetten we ons in om onze Klantpartners te overtuigen en bewijzen dat piloten veel meer kunnen dan alleen vliegen.” In 2021 zijn er 40 piloten ingestroomd die zijn ondersteund en begeleid. Voor 2022 zijn er tot nu toe (01-04) 25 piloten ingestroomd.

Voor de combinatiebanen zijn diverse partijen nodig. Caspar Looijaard: “Wij merken dat er veel belangstelling is vanuit de luchtvaart en voeren hierover gesprekken. Maar er zijn veel hobbels te nemen in de wet- en regelgeving. Ook leggen met name de luchtvaartmaatschappijen de prioriteiten soms elders. Een ander aspect is dat het relevant is in welke fase van hun carrière piloten zich bevinden. Bijvoorbeeld de piloten die net hun brevet hebben willen alleen maar vliegen en moeten dat ook doen om vaardig en ervaren te worden als piloot.”

Carrièrefase piloten
House of Pilots onderscheidt daarom groepen piloten op basis van de fases in hun carrière:

1. Piloten die net hun brevet hebben en nog moeten gaan vliegen

2. Piloten die 10-15 jaar vliegen en willen blijven vliegen maar er graag iets ‘naast’ doen

3. Piloten die uiteindelijk niet meer terug willen/kunnen in de cockpit

4. Aspirant piloten

Volgens de directeur is groep 2 het meeste ‘in’ voor een combinatiebaan. “Afgelopen jaar hebben we een piloot geholpen in een combinatiebaan en op dit moment werkt er weer een piloot voor ons in een combinatiebaan. Voor groep 3, piloten die niet terug willen in de cockpit, bieden we de mogelijkheid om ervaring in andere sectoren op te doen. Zo kunnen zij de volgende stap in hun carrière veel bewuster maken. Voor de aspirant piloten in groep 4 starten we in mei de opleiding tot piloot maar dan gecombineerd met werken (én leren van een ander vak) zodat zij minstens de helft van de opleidingskosten zelf kunnen verdienen en een basis leggen voor een combinatiefunctie in de toekomst.”

Denken vanuit competenties
House of Pilots heeft ervaren dat de inzet van combinatiebanen alleen kan slagen als gedacht wordt vanuit competenties van de piloten, en dus niet vanuit functies. “We moeten er met zijn allen van overtuigd zijn en vertrouwen hebben dat de focus op competenties meer oplevert,” zegt Caspar Looijaard. “Daarbij is de durf van Klantpartners om daadwerkelijk piloten in te zetten cruciaal. En natuurlijk dat de piloten uit hun comfortzone stappen en de verantwoordelijkheid aandurven om aan een parallelle carrière te bouwen!

House of Pilots


https://houseofpilots.eu/luchtvaartpiloot-worden

Ook eens doorpraten over andere manieren van werk indelen of mensen inzetten? Neem contact op met onze regisseurs!

House of Pilots helpt piloten elders aan het werk met combinatiebanen