Het moet slimmer op de arbeidsmarkt om werkdruk en personeelstekort het hoofd te bieden. Ook in de huisartsenzorg. Een mogelijk hulpmiddel om deze uitdagingen het hoofd te bieden, is slim gebruikmaken van kunstmatige intelligentie: AI. Bij HKN Huisartsen in Schagen is het een hot topic. Mede dankzij een werksessie van NLwerktaanwerk, zet HKN vol in op verandering: “Onbekend maakt onbemind, daarom investeren we in kennis en vaardigheden rondom AI”.
HKN Huisartsen is een regionale huisartsenorganisatie van, voor en door huisartsen in de Kop van Noord-Holland. HKN is verantwoordelijk voor het inzetten van personeel op de huisartsenspoedposten in Schagen, Den Helder en Texel. Daarnaast organiseert HKN voor 45 verbonden praktijken zaken als praktijkmanagement, scholing en digitalisering, zodat praktijkhouders hun tijd zoveel mogelijk aan de echte zorg kunnen besteden.

Lisanne de Boer – Medewerker opleidingsbureau HKN
Lisanne de Boer werkt op het Opleidingsbureau van HKN onder andere aan het plannen en organiseren van scholing voor medewerkers van praktijken. “Het onderwerp AI kwam steeds weer terug. We besloten hier een thema van te maken en al onze eigen medewerkers erin te scholen.”
AI-geletterdheid vergroten
“Mijn kennis over AI is nog beperkt en ik merk onder collega’s dat het wisselt. De één experimenteert erop los, de ander wil er niets van weten en alles daar tussenin. We vinden het belangrijk iedereen mee te nemen in deze grote maatschappelijke verandering”, vertelt Lisanne.
Haar collega Matthijs Leentvaar, manager bedrijfsvoering, deelt haar enthousiasme over het onderwerp. “AI is er en het zou weleens goed van pas kunnen komen”, zegt hij. “We willen een basisniveau in onze organisatie brengen, de AI-kennis enigszins op peil brengen.”

Matthijs Leentvaar – manager bedrijfsvoering HKN
Van kennismaking tot concrete plannen
Een eerste kennismaking met AI op de werkvloer vond plaats tijdens een werksessie van NLwerktaanwerk. “We leerden er bijvoorbeeld over verschillende tools”, blikt Lisanne terug. Zo bleek er meer mogelijk te zijn dan vragen stellen aan ChatGPT. “Voor onze afdeling HR ontdekten we een superhandige tool waardoor onze collega’s makkelijker en sneller documenten kunnen samenvatten en vergelijken.”
De grootste winst van AI zit wat Matthijs en Lisanne betreft in de ureninzet van mensen. Lisanne: “AI kan cao’s samenvatten en vergelijken, een opzet voor vacatureteksten maken en helpen medische informatie in teksten op de juiste manier te presenteren. Ook voor huisartsen in de praktijk is AI waardevol. Denk bijvoorbeeld aan tijdwinst doordat tools gesprekken notuleren, zodat de huisarts geen uitgebreid verslag meer hoeft te typen tijdens of na het consult met de patiënt. Die tijdwinst is zeer welkom in onze sector, waar het personeel schaars is.”
Risico’s van AI
Matthijs vervolgt: “We kunnen gewoon niet stil blijven zitten wat betreft dit thema. Tegelijkertijd houden we oog voor de andere kant van de AI-medaille. Tijdens de werksessie hoorden we niet alleen over de mogelijkheden, maar ook over de risico’s.”
Lisanne en Matthijs zijn zich erg bewust van de risico’s, met name op gebied van privacy. “Wij ontwikkelen zelf geen software of cursussen, maar alles wat we inkopen moet op AVG- en securityniveau heel goed scoren”, stelt Matthijs. Hij bemerkt veel enthousiasme onder leden en medewerkers van HKN. “We hielden begin november een eigen evenement over kunstmatige intelligentie en daar waren mensen heel positief. Iedereen voelt dat er verandering nodig is.”
Waardevolle sessie NLwerktaanwerk
De werksessie van NLwerktaanwerk was een mooie aanvulling op de eigen doelen van HKN. Lisanne: “Het viel toevallig samen met de organisatie van ons eigen evenement. De kennis van regisseurs Sylvia en Willeke was heel waardevol. En het was erg fijn om met andere organisaties te sparren over het thema.”
Matthijs vult aan: “We hebben tijdens de sessie belangrijke informatie gekregen over hoe we AI kunnen inzetten binnen HKN en welke stappen we moeten zetten om als organisatie meer volwassen te worden in AI. Het gaf inzicht in hoe we ons verder kunnen ontwikkelen. We zijn bijvoorbeeld al bezig met het ontwikkelen van een basistraining AI voor onze medewerkers. De werksessie bevestigde dat we daarmee op de goede weg zitten.” Inmiddels heeft HKN de basistraining uitgerold binnen de eigen organisatie.
Sylvia Dekker, regioregisseur Noord-Holland van NLwerktaanwerk, is blij dat ze HKN een stap verder heeft kunnen helpen. “HKN doet zelf al heel veel, net voor het einde van het jaar organiseren ze een AI-bijeenkomst voor interne medewerkers. Mooi om te zien hoe onze kennis over AI hen helpt draagvlak voor het gebruik van AI te creëren. Want verandering is nodig en AI kan daarbij van grote meerwaarde zijn.”
Ook aan de slag met AI?
HKN laat zien dat je niet hoeft te wachten met AI. Ook in een sector waar privacy, zorgvuldigheid en persoonlijk contact voorop staan, zijn er mogelijkheden om met behulp van innovatieve tools mensen te ontlasten en het werk slimmer te organiseren. Zijn een hoge werkdruk en personeelstekort in jouw organisatie ook een probleem? NLwerktaanwerk organiseert regelmatig werksessies over AI en arbeidsmarktinnovatie om je verder te helpen.
Ook voor vragen over HR-onderwerpen of een gesprek met een sparringpartner kun je kosteloos terecht bij de regioregisseurs van NLwerktaanwerk. Kijk op www.nlwerktaanwerk.nl voor meer informatie.
