Tijdens LinkedIn Lunch Talk gaat regioregisseur Pieter Vermeer in gesprek met verschillende experts op hr-gebied. In een half uur bespreken Pieter en zijn gast een actueel onderwerp uit de arbeidsmarkt. In deze editie: LinkedIn-expert Harrie Lamers, tevens regioregisseur bij NLwerktaanwerk.
Bedrijven onderschatten de kracht van LinkedIn nog altijd, vindt Harrie. Het platform biedt juist mooie kansen om zichtbaar te zijn als werkgever. Toch beperken veel bedrijven zich tot het aanmaken van een bedrijfspagina en het plaatsen van vacatures. Dat ziet Harrie anders: “LinkedIn is gratis! En iedereen kan ermee aan de slag. Het is zonde dat bedrijven dat niet doen.”
Persoonlijk profiel boven bedrijfspagina
De belangrijkste tip van Harrie is het werken met persoonlijke profielen in plaats van de bedrijfspagina. “Als ondernemer of medewerker bereik je veel meer mensen dan via de bedrijfspagina”, legt Harrie uit. “Het algoritme van LinkedIn geeft prioriteit aan persoonlijke profielen.” Daarom adviseert hij om maandelijks iets te posten op de bedrijfspagina en tegelijkertijd medewerkers te stimuleren op hun persoonlijke pagina actief te zijn. “Mensen volgen geen merken. Mensen volgen mensen. Post als bedrijfseigenaar op je persoonlijke pagina in plaats van je verhaal op de bedrijfspagina te plaatsen.”
Mooi werk laten zien
Ondernemers zijn vaak bang dat ze niets te delen hebben. “Ik hoor vaak: ‘Ik heb saai werk, wat moet ik daar nou over posten?”, zegt Harrie. Wat hem betreft een onjuiste denkwijze. “Als jij als hovenier een lelijke tuin in een paradijs transformeert, als bedrijf het leven van mensen makkelijker maakt of video’s kunt posten van pakketjes die blije klanten bereiken, dan heb je toch mooi werk?”. Harrie wijst op het belang van ‘kort maar krachtig’. LinkedIn-posts hoeven niet lang te zijn, video’s kunnen kort zijn, als mensen zich maar verbonden voelen.
Ga voor authenticiteit
Ondernemers zijn vaak te perfectionistisch, merkt Harrie. “Ze denken dat ze hippe filmpjes moeten maken en grappige content moeten posten, maar daar zijn ze veel te druk voor. En daar draait het ook niet om.” Het sleutelwoord is authenticiteit. Ook een slechte dag of een afgeketste deal is interessant. “Dáár krijg je de meeste reacties op”, zegt Harrie. En hij wijst op een ander belangrijk punt: je hoeft als ondernemer niet zelf aan de slag te gaan. Misschien zit er iemand in je bedrijf die het superleuk vindt om content te maken. Geef diegene het vertrouwen dat ook te doen. “Hoe authentieker, hoe beter.”
Van denken naar doen
Met een gratis account, kun je als ondernemer uitstekend uit de voeten. “Ontdek hoe LinkedIn werkt en hoe je het voor jezelf en je bedrijf in kunt zetten”, stelt Harrie. “Dat hoeft echt niet gelijk met elke dag een post. Je kunt ook reageren onder berichten van anderen. Of stuur bezoekers van jouw profiel eens een berichtje.” Zo speel je jezelf toch in de kijker. Het allerbelangrijkste volgens Harrie is simpel: “Niet denken, ga het gewoon dóen. Je zult zien hoe leuk het wordt.”
Nieuwsgierig naar het hele gesprek? Kijk de HR Lunch Talk terug via ons YouTube-kanaal. Daar vind je alle HR Lunch Talks die Pieter heeft gedaan.