Met zo’n 30.000 openstaande vacatures in de bouw, is het één van de lastigste sectoren om te ondernemen. Farid Hadi is zich daarvan bewust. Hij startte daarom deze zomer niet zomaar een schildersbedrijf. Hij startte Nieuwe Lagen, een schildersbedrijf met een missie: statushouders opleiden en aan werk helpen. “Dit is dé oplossing voor het personeelstekort.”

Farid Hadi
Farid merkte tijdens zijn werk voor gemeenten hoe lastig het is deze doelgroep aan een baan te helpen. “De overheid investeert veel in statushouders: huisvesting, een uitkering. Maar aan het werk komen, en dus uit de uitkering, dat lukt vaak niet”, stelt Farid. Dat moest anders, vond hij. Daarom startte hij met vijf gemeenten in de Bollenstreek een pilot. Via die weg zijn er nu zeven statushouders bij Nieuwe Lagen aan het werk.
Statushouders op de werkvloer

Begin jaren negentig kwam Farid zelf als vluchteling naar Nederland. Hij spreekt uit ervaring over de hobbels die aan het werk komen als statushouder met zich meebrengt. “De taal is het lastigst”, vindt hij. Maar ook de Nederlandse werkcultuur, zeker in de bouw, kan hard zijn. “Statushouders krijgen te weinig tijd om erin te komen, te landen.” Met Nieuwe Lagen besloot hij daarom de verandering in te zetten.
Bij Nieuwe Lagen krijgt elke nieuwe medewerker ruim de tijd om te praten, kennismaken, rondkijken. Geen druk, wel op het werk zijn. “We trainen statushouders daarna op verschillende onderdelen. Bijvoorbeeld in de Nederlandse taal, vooral vakjargon”, vertelt Farid. “Maar we trainen Nederlanders ook hoe zij om kunnen gaan met statushouders. Wij werken niet vóór maar mét deze doelgroep.” Het uitgangspunt bij Nieuwe Lagen is steeds: wat hebben de statushouders nodig om te floreren in hun werk?
Statushouders bij Nieuwe Lagen
Via een werk- en ontwikkelbureau komen statushouders bij Nieuwe Lagen in beeld. Tijdens een eerste kennismaking, achterhaalt Farid vooral de drive van mensen. “Schilderen kunnen we ze leren, maar iemand moet écht willen. Verder vragen we niet naar een cv of opleiding.” Goed worden in het werk gebeurt on the job. Farid: “We werken samen met Sikkens. Zij trainen onze mensen vakinhoudelijk en we hebben een leermeester die tijdens het werk in de gaten houdt hoe het gaat.”
Daarnaast zorgt Farid dat elke klus achteraf goedgekeurd wordt door Sikkens. “Zij leveren een certificaat van kwaliteit aan de klant. En tot op heden zijn alle klanten enthousiast. Ze komen na een kleine klus geregeld terug voor grotere opdrachten.”
Hulp van NLwerktaanwerk
Het extra tijd geven, de nacontrole, het is allemaal meer werk dan een ‘gewoon’ schildersbedrijf runnen. Farid: “Het is een kostbare aangelegenheid ja. We kunnen dit ook niet alleen. Gelukkig kwam ik in contact met Jeroen Brandes van NLwerktaanwerk.”

Jeroen Brandes regioregisseur
Jeroen is regioregisseur voor NLwerktaanwerk in de regio’s Holland Rijnland en Midden Holland. Hij bezocht Nieuwe Lagen en onderhoudt regelmatig contact via LinkedIn. “Farid heeft een sterk initiatief neergezet. Ik heb hem verteld over de SOWIS-regeling, een subsidie voor ondernemers die met statushouders werken. En ook over de SLIM-regeling, bedoeld om mkb’ers te stimuleren leren en ontwikkelen van medewerkers mogelijk te maken.”Zovolgde Farid het het webinar van Jeroen over de SOWIS-regeling, een opname waaruit hij veel informatie haalde. ” Jeroen heeft enorm geholpen met informatie over subsidies en regelingen”, vindt Farid.
Jeroen kent vanuit zijn rol als regioregisseur bovendien veel ondernemers in de regio, waaronder in de bouw- en onderhoudssector. Zijn netwerk zette hij in om Nieuwe Lagen onder de aandacht te brengen. “Vanuit mijn rol bij NLwerktaanwerk probeer ik te gidsen binnen het netwerk van bouwbedrijven en woningcorporaties. Dat zijn partijen die met initiatieven als Nieuwe Lagen niet alleen goed personeel vinden, maar ook kunnen voldoen aan hun SROI-verplichtingen. Dat is een kans die ik dan graag onder de aandacht breng.”
Obstakels

Het zijn mogelijkheden waar Farid gebruik van kan maken. Ook bij hem moet de spreekwoordelijke kachel branden. Dat klanten vinden het moeilijkste zou zijn aan zijn bedrijf, had hij vooraf niet verwacht. “Er zijn toch vaak vooroordelen over de doelgroep statushouders”, stelt Farid vast. “Veel gemeenten en grote ondernemingen hebben hun vaste onderhoudspartners. Wij zijn een klein, jong bedrijf met een verhaal. We vertellen ons onderscheidende verhaal, laten zien wie we zijn en waar we voor staan. Zo hopen we het vertrouwen van nieuwe partners te winnen.”
Het succes van Nieuwe Lagen
Daarom blijft hij doorgaan op de ingeslagen weg. “We hebben binnen een half jaar al zeven statushouders die met veel interesse dagelijks bezig zijn met het traject. Dat is toch fantastisch?” Deze medewerkers krijgen een halfjaarcontract met behoud van uitkering. Bevalt het na die periode van beide kanten? Dan volgt een jaarcontract en stopt het recht op een bijstandsuitkering. “We hebben nu twee jongens lopen die zó enthousiast zijn, dat ze zelfs in het weekend door willen werken”, vertelt Farid.

Ook aan het werk met statushouders?
Hij ziet waar het misgaat wanneer statushouders een reguliere baan proberen te vinden. “Statushouders kunnen vaak niet duidelijk communiceren over hun interesse en integreren op de werkvloer is lastig.” Daarnaast moeten werkgevers investeren voor statushouders aan het werk kunnen. “Je moet een traject voor hen inrichten om ze klaar te stomen voor werk. Statushouders hebben een fysiek lange weg afgelegd. Om aan het werk te kunnen, moeten ze opnieuw een paar flinke stappen maken.” Toch is dat alles de moeite waard, getuige de enthousiaste klanten, vindt Farid.
Hij is van mening dat iedereen dagelijks moet kunnen genieten van werken. Daarom spoort hij ondernemers aan contact met Nieuwe Lagen op te nemen. “Ik kan vertellen over onze enthousiaste klanten, over het werkgeluk van onze medewerkers en over de maatschappelijke kosten die zo’n initiatief als het onze bespaart.” Hij hoopt dat meer werkgevers zijn voorbeeld zullen volgen. “Werken met statushouders is in de opstart misschien anders. Maar je krijgt er uiteindelijk harde werkers voor terug die je heel concreet een stap verder hebt kunnen helpen in het leven. Mooier wordt het niet toch?”
Contact met NLwerktaanwerk
Ben je benieuwd naar mogelijkheden voor jouw onderneming? De regioregisseurs van NLwerktaanwerk staan kosteloos voor je klaar. Ze helpen je op weg met subsidies en regelingen, ondersteunen je met hr-vraagstukken en helpen je op weg dankzij hun grote netwerk.

