Uit een UWV-enquête onder ruim 4.000 werkgevers bleek dat uitstroom van personeel velen van hen zorgen baart. In 2024 verwachten werkgevers dat personeelsbehoud nog lastiger zal worden dan het nu al is. Met name de arbeidsmarktkrapte wordt genoemd als belangrijkste oorzaak van personeelsuitstroom. Werknemers hebben meer kans op een baan elders en kunnen dan rekenen op een betere financiële beloning en interessanter werk.
Welke middelen kun je als werkgever inzetten om medewerkers te vinden, binden en boeien? Oftewel: hoe vind je ze, hoe krijg je ze binnen en hoe behoud je ze? Hoewel elke situatie natuurlijk uniek is, geven deze 3 specialisten vanuit hun eigen vakgebied tips en tricks.
Vinden, binden en boeien anno 2024
Allereerst Petra Venekamp van ConcreetAdvies. Zij ondersteunt en adviseert ondernemers en overheden in onder meer bedrijfsvoering en hr. Petra schreef een handzaam boekje vol praktische tips over het vinden, binden en boeien van medewerkers.
Ze wijst op de jonge generatie die de werkvloer op komt. “Zij kijken anders naar werk, hebben behoefte aan een goede balans tussen werk en privé. En ze willen graag betrokken worden bij het bedrijf. Voorkom eenrichtingsverkeer, deel niet de hele dag bevelen uit, maar luister ook goed. Medewerkers hebben vaak verrassend goede ideeën. Als jij hen deelgenoot maakt van het reilen en zeilen van de zaak, delen zij hun ingevingen met jou.”
Daarnaast benadrukt ze het belang van een divers personeelsbestand. “Een mix van jong, oud, verschillende genders, ervaren, onervaren, dat maakt dat de sfeer in het bedrijf optimaal is. Teamleden vullen elkaar goed aan. Een gemengde groep werkt veel beter dan een eenzijdige groep medewerkers. Daardoor vinden zij hun werk leuker en dat maakt dat ze langer bij je blijven.
Petra adviseert werkgevers om niet alleen in het personeelsbestand verder te kijken dan het gebruikelijke. “Maak ook op andere vlakken gebruik van diversiteit. Bijvoorbeeld door een skillspaspoort in te zetten in plaats van een traditioneel functieprofiel. Of bied medewerkers een keuzemenu aan arbeidsvoorwaarden. Betrek mensen bij het werk, toon waardering. De twee belangrijkste redenen dat mensen vertrekken zijn gebrek aan waardering en betrokkenheid. Daar liggen voor jou als werkgever kansen.
Kandidaten vinden met goede vacatures
Vacaturetekstspecialist Nicol Tadema weet als geen ander wat do’s en don’ts zijn op het gebied van vinden van personeel. Ze richtte het eerste communicatiebureau specifiek voor de arbeidsmarkt op en staat regelmatig op het podium of voor groepen om haar kennis te delen over het schrijven van vacatureteksten en beïnvloeden met taal. Nicol onderzocht de kwaliteit van 960 vacatureteksten uit 2023 en concludeerde dat de kwaliteit daarvan bedroevend slecht is.
“Wees onderscheidend”, zegt Nicol. “Je bent anders dan andere bedrijven, durf dat dan ook te laten zien. Verval niet in clichés, maar wees authentiek. Dan trek je automatisch betere kandidaten aan dan voorheen.”
Daarnaast adviseert Nicol het eenvoudig te houden. “In het onderzoek naar vacatureteksten bleek dat maar liefst 98% op een taalniveau hoger dan B1 was geschreven. In Nederland is 1 op de 6 mensen laaggeletterd! En zelfs voor hoogopgeleiden zijn eenvoudiger teksten prettiger. Hoe makkelijker de vacaturetekst, hoe meer energie er over is om te solliciteren”, redeneert Nicol. “Door het taalniveau aan te passen én de juiste toon en woordkeus te gebruiken, spreek je jouw doelgroep goed aan. Dat levert opnieuw betere kandidaten dan je eerder kreeg.”
“Moeilijke woorden, lange zinnen en passief taalgebruik, maken een tekst ingewikkeld”, vervolgt Nicol. “Dus schrijf niet: ‘Je zal bij de onboarding primair in worden gewerkt in essentiële werkzaamheden’, maar wel ‘We leren je eerst wat écht belangrijk is’.”
Zorg voor je medewerkers
Inge Bergsma-de Vries, directeur van Drenthe Growers, vertelt waarom haar bedrijf werkt met arbeidskrachten uit het buitenland. “Drenthe Growers is uiteindelijk zelf buitenlandse arbeidskrachten gaan huisvesten, omdat reguliere huurwoningen en chalets op vakantieparken niet voor deze mensen bedoeld zijn.”
Wat begon met 8 plekken in 4 stacaravans, is nu uitgegroeid tot 80 plekken in woonunits en 60 plekken in bedrijfswoningen. “Alle plekken zijn op loopafstand van ons bedrijf en het is streng gereguleerd: er wonen alleen mensen die zijn verbonden aan ons bedrijf”, vertelt Inge.
“Door zelf de regie te nemen op dit vraagstuk voelen medewerkers een grote loyaliteit naar Drenthe Growers en wij geven ze ook veel vertrouwen. We controleren hun woningen niet, bijvoorbeeld. Alle medewerkers zijn het uithangbord van ons bedrijf en wij gaan ervanuit dat iedereen daar netjes mee om gaat.”
Inge benadrukt dat het belangrijk is mensen het gevoel te geven dat ze erbij horen. Iedereen is gelijk. Je bent samen een team en daarmee werk je aan het doel van de dag. Wij geven als Drenthe Growers mensen een fijne basis om vanuit te groeien. We willen hen graag goed laten worden in wat ze doen. Misschien is het qua tijd en geld allemaal niet efficiënt, het zorgt wel voor loyaliteit. Daardoor hebben we nauwelijks personeelsproblemen.”