Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland en Stichting Nederland Onderneemt Maatschappelijk!

Detailhandel non-food

Branche

Retail

Algemene informatie

De retail non-food omvat alle winkels in de mode-, schoenen-, sport-, wonen-, parfumerie-, juweliers- en tuinbranche. De non-food retail levert (duurzame) consumentengoederen (zowel nieuw als tweedehands) direct aan consumenten. Deze goederen zijn niet door de eigen onderneming gemaakt. De verkoop in de retail non-food vindt plaats via: fysieke winkels, online webwinkels en multichannel (fysieke winkels met ook een online verkoop). Er is een grote diversiteit aan online en offline winkels, variërend van grote ketens (grootwinkelbedrijf) tot aan kleine plaatselijke winkels (mkb).

De branche zet in op duurzame inzetbaarheid, persoonlijke ontwikkeling en LLO is een belangrijk thema. Binnen de branche wordt gewerkt met KCH-loopbaanpaden. In samenwerking met branches en bedrijven ontwikkelt en onderhoudt KCH beroepscompetenties voor de retail. Via de loopbaanpaden krijgen medewerkers inzicht in hun eigen skills en de skills die nodig zijn voor andere beroepen in de handel.

Thema's

Thema's

  • Instroom

Bijzonderheden

80.000

openstaande vacatures in 2022

In transitie

met uitbreiding van carrièrepaden

  • Werken in de retail non-food kenmerkt zich door de goede (werk)sfeer, een diversiteit aan functies en een grote afwisseling in werkzaamheden. Elke dag is anders.
  • Door het samenbrengen van mensen, waarbij gastvrijheid centraal staat, heeft het werk en de sector ook een belangrijke sociale functie. Bovendien is het een dynamische sector en vervult een belangrijke maatschappelijke en economische waarde.
  • De non-food retail biedt in totaal (fysiek en online) werk aan 407.405 (267.755 fte) medewerkers en, is als onderdeel van de detailhandel, één van de grootste private werkgevers.
  • Uit cijfers van het UWV over de maand februari 2022 waren er 80.000 openstaande vacatures in de retail.
  • De retail non-food is altijd in beweging. Er zijn veel studentenbanen en flexbanen en daardoor ligt de uitstroom structureel hoog.
  • Om te zorgen voor het onderscheidende vermogen van de sector zet zij in op moderne arbeidsvoorwaarden, passend bij verschillende generaties, gericht op de eigen verantwoordelijkheid en flexibiliteit, met een focus op duurzame inzetbaarheid, in combinatie met ‘leefbare’ salarissen.
  • Ondanks dat er op de middellange termijn wordt een krimp van de sector wordt voorzien, blijft nieuwe instroom noodzakelijk. Oorzaak van de krimp is het ontstaan van een nieuw evenwicht tussen online/ offline retail met minder fysieke winkels.
  • De retailsector is in transitie. Daardoor zal de komende jaren van medewerkers in toenemende mate om een grotere diversiteit van competenties en vaardigheden worden gevraagd. Het werk wordt uitdagender en biedt (meer) carrièremogelijkheden.

Beroepeninformatie

Eigenschappen

  • Anticiperen
  • Communicatief
  • Creatief
  • Klantgericht werken
  • Ondernemen en commercieel zijn
  • Overtuigingskracht
  • Sociaal

Krapteberoepen

  • Medewerker hospitality

Instroom en opleiding

  • Instroom komt vanuit alle sectoren alsook het onderwijs en van zij-instroom. Detachering komt beperkt voor vanwege de hoge kosten.
  • Voor de ambachtelijke beroepen zoals interieurvakman in de woningstoffering, parket en keukenbranche is vakkennis vereist.
  • Voor de interieurvakman in de woningstoffering is er een pilot gestart bij het HM college in Rotterdam voor een verkort traject.
  • Op het kennis- en informatieplatform werkindewinkel staat informatie die relevant is als je start of al werkt in de retail non-food.

Voor werkenden in de branche zijn e-learnings over e-commerce beschikbaar zodat kennis en vaardigheden up to date blijven. De e-learnings zijn kort (circa 20 minuten op mbo4-niveau) en praktisch. Daarnaast zijn ook enkele e-learnings op hbo-niveau beschikbaar. Deze duren 45 minuten. Na iedere les kan een eigen plan van aanpak worden gemaakt. E-Academy

Opleidingsniveau

Opleidingsniveaus

  • Mbo-niveau