Thema's
- Instroom
De branche omvat het verlenen van betaald personenvervoer met behulp van taxi's of huurauto's met chauffeur. Er zijn verschillende soorten taxi's, waaronder conventionele taxi's die op straat worden aangehouden, taxistandplaatsen, limousineservices en app-gebaseerde ridesharingdiensten zoals Uber en Lyft. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) waren er in 2022 in Nederland 4.500 taxibedrijven actief en 11.000 taxichauffeurs. De meeste taxichauffeurs zijn zzp'ers. In 2022 waren er 9.000 zzp-taxichauffeurs actief. De overige 2.000 taxichauffeurs waren in dienst van een taxibedrijf. De vraag naar taxi's is in de afgelopen jaren toegenomen, vooral in grote steden.
De taxibranche is meestal gereguleerd door overheidsinstanties op nationaal of regionaal niveau. Regels en voorschriften kunnen betrekking hebben op zaken als tarieven, vergunningen, verzekeringen, voertuigveiligheid en chauffeursvereisten. Chauffeurs die in de taxibranche werken, moeten vaak speciale vergunningen en licenties verkrijgen om legaal passagiers te vervoeren.
De opkomst van smartphone-apps heeft de taxibranche getransformeerd. Passagiers kunnen nu eenvoudig ritten boeken, chauffeurs volgen, betalen en beoordelen via apps zoals Uber, Lyft en vergelijkbare diensten. Traditionele taxibedrijven staan vaak onder druk van app-gebaseerde ridesharingdiensten, die flexibelere werkmogelijkheden bieden voor chauffeurs en gemak voor passagiers.
Sommige taxiondernemingen opereren als coöperaties, waarbij chauffeurs mede-eigenaren zijn van het bedrijf. Anderen werken als franchisers, waarbij individuele eigenaren een merknaam en ondersteuning van een overkoepelend bedrijf gebruiken.
zonder opleiding
De taxibranche heeft een aantal bijzondere kenmerken, die het onderscheiden van andere branches. De branche is heel laagdrempelig om in te stromen, er is geen kwalificatie nodig (alleen rijbewijs B en een licentie). Omdat de taxibranche in Nederland gereguleerd wordt door de overheid moeten taxibedrijven en chauffeurs aan een aantal regels en voorschriften voldoen. Deze regels kunnen betrekking hebben op zaken als het aantal vergunningen dat beschikbaar is, de tarieven die mogen worden gevraagd, de kwalificaties van chauffeurs en de voertuigveiligheid.
De taxibranche is een concurrerende branche met veel verschillende spelers. Taxi's hanteren vaak verschillende prijsmodellen, zoals metertarieven op basis van afstand en tijd, vaste prijzen voor bepaalde routes, en dynamische prijsstelling die afhankelijk is van de vraag. Dit kan leiden tot verwarring voor passagiers en discussies over eerlijke tarieven.
De taxibranche zal zich in de toekomst moeten aanpassen aan de veranderende behoeften van de consument op o.a. op het gebied van duurzaamheid; de consument vraagt steeds vaker om duurzamere vervoersopties. Sommige steden en regio's moedigen de overgang naar milieuvriendelijkere voertuigen aan, zoals elektrische taxi's.
De taxibranche is dynamisch en evolueert voortdurend, gedreven door technologische ontwikkelingen, veranderende consumentenvoorkeuren en regelgevingswijzigingen.
Werkenden in de branche
Het is een branche waar mensen heel laagdrempelig kunnen instappen. Al met een basisschooldiploma komen mensen in aanmerking om te starten in de branche. Daarnaast moeten taxichauffeurs een taxiopleiding hebben gevolgd. In het werk is klantgerichtheid belangrijk.
De branche kent een enorme behoefte aan personeel. Met veel oudere medewerkers in deze branche (vergrijzing), is de vraag naar met name chauffeurs de komende 10 – 15 jaar blijvend. Het werk kenmerkt zich door kleinere arbeidscontracten en onregelmatigheid. Mensen werken vaak bijvoorbeeld niet 8 uur achter elkaar op één dag, maar gekoppeld aan de piekmomenten.
Zorgvervoer
Zorgvervoer is in Nederland geregeld door de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Vanuit deze regelingen wordt het vervoer van mensen met een beperking of chronische aandoening vergoedt. Dit vervoer kan plaatsvinden met een taxi of rolstoelbus. Deze taxi’s moeten beschikken over een vergunning van de gemeente en de taxi moet voldoen aan de veiligheidseisen van de overheid.
De branche is heel toegankelijk. Er is geen vooropleiding nodig, alleen VOG (Verklaring omtrent Gedrag) en taxipas, gehaald bij CBR. De kosten voor de opleiding en het examen bedragen ongeveer € 1000,-. O&O fonds en werkgever dragen hier veelal een deel aan bij. Om het examen voor een taxipas bij CBR te kunnen doen, is een Rijbewijs B nodig. Daarnaast is affiniteit met mensen erg belangrijk.